Hvis du ikke nødvendigvis synes at du som klinikejer har svært ved at få en god økonomi ud af at drive din tandlægepraksis , er der sandsynligvis ikke det mindste galt med dig.
Enhver, der kender vores fag, vil f.eks kunne nikke genkendende til at vores ydelsesafregning ikke på nogen måde har fulgt med tiden.
Samtidigt har både ansattes og vores patienters adfærd ændret sig betydeligt – det kommer jeg ind på i et andet blog indlæg, men den ændrede adfærd bevirker at vores økonomi bliver presset.
Mange klinikejere føler, at indtægts niveauet generelt ikke afspejler anstrengelserne og ansvaret der følger med.
Når det kommer til økonomi som klinikejer, kan det derfor være en udfordring at jonglere med indtægter og udgifter.
Det er ikke ualmindeligt, at klinikejere tjener mindre end deres ansatte tandlæger. Dette skyldes ofte, at klinikejere har store udgifter til drift af klinikken, herunder personalelønninger, udstyr, IT , materialer og markedsføring.
Samtidigt er vi jo , som sagt, bundet op på de honorarer der er bestemt i særloven( med mindre du har givet afkald på sygesikrings tilskuddet) og de giver ikke dig som klinikejer smør på brødet hvis du feks har en ansat tandlæge der udfører undersøgelser, tværtimod giver det nemt et underskud.
En af udfordringerne ved at være klinikejer er derfor at sikre, at økonomien hænger sammen fra dag til dag. Dette kan gøre det svært at prioritere langsigtet planlægning og investeringer i klinikkens vækst og udvikling. Dette felt er jo trods alt ikke vores kernekompetence (ellers havde vi nok gået på CBS i stedet for tandlægeskolen 🙂)
Imidlertid er det ikke umuligt at opnå økonomisk stabilitet som klinikejer.
En måde at håndtere økonomien mere effektivt er ved at have en klar forståelse af klinikkens indtægter og udgifter. Det lyder indlysende , at det har man da som klinikejer, men min erfaring er at mange klinikejere lidt står af på dette område.
Det stritter lidt imod fagligheden – “man er tandlæge – ikke købmand !”.
Den disciplin regelmæssigt at analysere og overvåge økonomiske data for at identificere områder, hvor der kan foretages forbedringer giver ikke nødvendigvis dig energi men derfor er det stadig meget vigtigt så her kan det virkeligt godt betale sig at købe sig til hjælp feks hos en dygtig bogholder med udvidede kompetencer. Det kan også være nyttigt at implementere (helst automatiserede) effektive fakturerings- og opkrævningsprocedurer for at sikre, at der ikke går penge tabt.
På udgiftssiden er løn den suverænt tungeste del og her er det virkeligt vigtigt at du sikrer dig at dine medarbejdere er produktive nok i forhold til den løn de oppebærer.
Det kræver at du har føling og en god kommunikation med dine medarbejdere så de ved at faglighed og økonomisk ansvarlighed ikke er modsatrettede faktorer men går hånd i hånd.
Du kan optimere på materialeudgifter ved at købe varer i udlandet eller indgå i et indkøbssamarbejde med andre tandlæger.
Mange af de øvrige omkostninger kan du sagtens optimere på også men generelt er det ikke her den store gevinst er.
Den store faktor hvor du for alvor kan forøge dit overskud er din og klinikkens omsætning.
Din omsætning har du groft sagt to muligheder for at forøge, nemlig ved at :
- Få flere nye patienter
- Lave mere på de patienter du har
Punkt 1. Handler om markedsføring.
Ved at investere tid og ressourcer i markedsføring kan du tiltrække flere patienter og øge indtægtsstrømmen. Bemærk at markedsføring i forhold til de patienter du allerede har er mindst lige så vigtig som den markedsføring du målretter ud af huset.
Dine patienter skal ganske enkelt have den bedste oplevelse ( det sørger du og dit personale for) så vil de anbefale klinikken til andre, som så som regel bliver de bedste, mest loyale, patienter du kan få.
Når du henvender dig til patienter “ude af huset” gælder det om at have en stærk profil hvor det er vigtigt at du lige netop sender de signaler ud der passer til de patienter du helst vil have, du skal have en stærk online-tilstedeværelse, bruge sociale medier til at nå ud til potentielle patienter og etablere et godt omdømme i lokalsamfundet. (Jeg kommer meget mere ind på markedsføring i et andet blogindlæg).
Punkt 2. Øge behandlingsniveauet på dine egne patienter.
Det kommer jeg meget mere ind på i et andet blogindlæg, men først og fremmest vil jeg gerne udfordre dig lidt her.
Hvor mange af dine patienter er færdigbehandlede/grønne som i “der er ikke mere at komme efter” ???.
Mange – sikkert – men jeg vil vædde med at du hver eneste dag ser rigtig mange patienter der HAR et behandlingsbehov. Faktisk tror jeg ikke at der går en dag UDEN at du møder en patient der har et uopfyldt behandlingsbehov.
Her kan du sætte ind og har du ikke selv knækket koden til hvordan den problemstilling løses kan jeg tilbyde kompetent rådgivning på det område.
Jeg har udviklet løsninger der nemt kan implementeres i din klinik og som (vigtigst) også virker i dine ansattes hænder. Det er nemlig sådan at i det øjeblik du overlader diagnostik og patientkommunikationen til ansatte – så mister du lidt herredømmet over hvilke og hvor mange behandlinger der bliver sat i din og de andre tandlægers kalender.
Derfor bliver du nødt til at sikre dig at dine ansatte , når de kommunikerer med patienterne, fungerer bogstavelig talt som din forlængede arm.
Det er ikke nemt men her er det netop at vi kan tilbyde dig de værktøjer der skal til for at du når i mål.
Selvom det kan være udfordrende at jonglere med økonomien på daglig basis, er det vigtigt at have en langsigtet vision og strategi for klinikkens økonomiske sundhed. Ved at udvikle og implementere en bæredygtig forretningsmodel med arbejdsgange og systemer der virker, kan du skabe et stærkt økonomisk grundlag for din klinik.
Hidalgo Consulting arrangerer et lederkursus til efteråret 2023 hvor vi netop sætter fokus på din rolle som leder.
Her har du mulighed for at arbejde seriøst med din rolle som leder i en lille uge sammen med inspirerende mentorer og gode kolleger.
Du kan læse meget mere om kurset her https://www.hidalgo-consulting.dk/lederkursus/
Du har også i øjeblikket mulighed for mulighed for 30 minutters individuel sparring ganske gratis som du kan booke her https://www.hidalgo-consulting.dk/klinikoptimering/
Håber dette blogindlæg var nyttigt og gav dig inspiration til at arbejde videre med din rolle som klinikejer.
H.C.Hidalgo Wulff